Znany YouTuber prezentuje rozgrywkę w 16K - robi wrażenie!

Znany YouTuber prezentuje rozgrywkę w 16K - robi wrażenie!

W dzisiejszym świecie gier i technologii 4K to bardzo ważna kwestia, niezwykle pożądana i wychwalana przez graczy i deweloperów. Dowodem tego jest chociażby ostatnia konferencja Microsoftu na targach E3, gdzie podana rozdzielczość odmieniania była praktycznie przez wszystkie przypadki. Pewien twórca zza granicy poszedł jednak o krok dalej i postanowił zagrać.. w 16K.




Linus Sebastian z Linus Tech Tips to twórca mogący pochwalić się ilością ponad 4,3 miliona subskrybentów na swoim kanale na YouTube. Jego kanał jest bardzo ceniony - na chwilę obecną jest to piąty najchętniej oglądany kanał technologiczny na całej platformie. Wczoraj pojawił się materiał, gdzie postanowił sprawdzić jak wyglądać będą niektóre popularne tytuły w rozdzielczości 15360 × 8640, czyli prościej mówiąc, w 16K. W tym celu stworzył specjalne stanowisko złożone z 16 telewizorów 4K podłączonych do jednostki z 4 kartami graficznymi Nvidia Quadro P5000 na pokładzie. Warto wspomnieć, że w Polsce cena jednej takiej karty to około bagatela 9 tysięcy złotych. Bez wątpienia taki zestaw robi wrażenie, ale jak radził sobie w praktyce?



Na pierwszy ogień poszedł Minecraft, który nie miał większych problemów z tą rozdzielczością i był jak najbardziej grywalny przy około 50 klatkach na sekundę w momencie przelotu nad światem. W następnej kolejności został włączony Rise of the Tomb Raider i tu już zaczęły się schody - widać było jedynie pojedyncze klatki. Niemniej ludzka postać w skali praktycznie 1 do 1 robiła ogromne wrażenie. Half life 2 również chodził naprawdę płynnie, podobnie jak Civilization V, lecz tu problem stanowiła już nie płynność rozgrywki, co bardzo mały tekst, praktycznie nieczytelny dla ludzkiego rzut oka.

Mimo względnie udanego eksperymentu, do grania w 16K przeciętnemu użytkownikowi jeszcze bardzo daleko. Nie chodzi tu tylko o cenę takiego zestawu, ale najzwyczajniej o bariery technologiczne oraz o brak wsparcia ze strony gier do takich rozdzielczości. Tymczasem musimy zadowolić się "jedynie" 4K, które niedługo powinno stać się standardem na technologicznym rynku.

Piotr Gołaś

Student administracji, fan Królewskich, miłośnik uniwersum Tolkiena, Gwiezdnych Wojen, muzyki z lat '80 oraz gier - szczególnie tych z klasycznego NES-a. W wolnym czasie lubi napisać tekst z dowolnej dziedziny szeroko rozumianej popkultury.