YouTube zaostrza zasady dotyczące mowy nienawiści

YouTube zaostrza zasady dotyczące mowy nienawiści

Google kolejny raz bierze się za poprawę zasad obowiązujących reklamodawców na YouTube. Wśród słów kluczowych dodawanych do reklam pojawiały się terminy uznawane za mowę nienawiści.


YouTube zablokował reklamodawcom wyrażenia takie jak: „all lives matter”, „white power”, czy „civil rights”. Do zaostrzenia zasad doszło, gdy w sieci pojawił się raport portalu The Markup. Zebrane dane wykazały, iż firmy reklamujące się na YouTube mogły bez problemu wyszukiwać hasła podobne do wyżej wymienionych, aby następnie umieszczać pod nimi reklamy i spoty.

Portal odkrył również, że w tym samym czasie Google uniemożliwiało reklamodawcom używanie m.in. terminów „Black Lives Matter” i „black excellence”. Firma wytłumaczyła, że dla dobra ogółu blokuje wiele wyrażeń związanych z rasą i polityką społeczną.



W relacji dla serwisu The Verge rzecznik Google'a powiedział:
Traktujemy kwestię nienawiści i nękania bardzo poważnie i potępiamy ją w możliwie najostrzejszy sposób. Chociaż na YouTube nigdy nie pojawiały się reklamy takich treści, w pełni przyznajemy, że zidentyfikowane terminy są obraźliwe i szkodliwe i nie powinny być możliwe do wyszukania. Nasze zespoły rozwiązały ten problem i zablokowały warunki, które naruszają nasze zasady egzekwowania. Będziemy nadal czujni w tej sprawie.

Według rzecznika szkodliwe treści pojawiające się na platformie są regularnie usuwane. W zeszłym roku firma zablokowała prawie 900 milionów reklam za próby ominięcia zasad polityki i usunęła ponad 3 miliardy „złych” reklam.

Jak wiemy, YouTube walczy z dyskryminacją i mową nienawiści już od wielu lat. Skutki tej polityki są różne. Wielu użytkowników skarży się na bezpodstawne blokowanie filmów, czy nawet całych kanałów. Google mimo wszystko wciąż idzie za ciosem — i tak jak dwa lata temu zablokował komentowanie pod filmami z dziećmi, tak teraz ostrzega reklamodawców przed negatywną działalnością w serwisie.

Źródło: The Markup

Dawid Ignasiak

Studiuję copywriting na UMK w Toruniu. Pasjonat nowoczesnych mediów, psychologii oraz sztuki iluzji.