YouTube zaliczył spadek przychodów z reklam

YouTube zaliczył spadek przychodów z reklam

Koncern Alphabet podzielił się wynikami za pierwszy kwartał 2022 roku. Nie zabrakło w nim informacji o wpływach z reklam w serwisie YouTube. Jak one wyglądały?


Jak dowiadujemy się z najnowszych danych finansowych giganta, sprzedaż reklam na YouTube w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku osiągnęła poziom 6,87 miliarda dolarów. Co niepokojące dla twórców platformy, spadła ona w porównaniu z czwartym kwartałem 2021 roku, kiedy to sprzedaż wyniosła 8,6 miliarda dolarów.

Największy problem serwisu dotyczy tego, że oczekiwania giełdy różniły się z faktycznymi wynikami o ponad 600 milionów dolarów. O spowolnieniu dynamiki wzrostu jeszcze lepiej mówi fakt, że w analogicznym okresie poprzedniego roku względem wcześniejszego, wzrosły one aż o 49% (w porównaniu do 14% obecnie).

Jak tłumaczy dyrektor finansowa firmy, spadek przychodów z reklam na YouTube związany jest m.in. z wojną Rosji z Ukrainą. Co więcej, decyzja o zawieszeniu działań komercyjnych w Rosji ma wpłynąć na przychody w drugim kwartale 2022 roku. Na te wyniku musimy jednak jeszcze trochę poczekać.

YouTube sign across the street from the company's offices in San Bruno. (AP Photo/Jeff Chiu)


Emocje inwestorów w kwestii YouTube, gigant studzi chwaląc się wynikami YouTube Shorts. Funkcja krótkich filmików odnotowała 30 mld wyświetleń dziennie w stosunku do 6,5 mld wyświetleń dziennie rok temu. Jeśli mowa już o Shorts, wcześniej przytoczony spadek przychodów z reklam na YouTube bierze się właśnie z rosnącej popularności tego formatu, tyle że... u konkurencji. Jak podają analitycy, powodem utraty przychodów reklamowych na YouTube jest TikTok, który stale rośnie na popularności. W pierwszym kwartale 2022 roku aplikacja od ByteDance przekroczyła próg - uwaga - 3,5 miliarda pobrań.

Kierunek w jakim pójdzie YouTube, aby zapobiec ponownemu spadkowi przychodów z reklam, wydaje się zatem jasny. Gigant musi postawić na krótkie treści wideo w taki sposób, aby móc w przyszłości konkurować na tym polu z TikTokiem. Ostatnie działania platformy jasno pokazują, że firma już rozpoczęła pewne kroki w tym celu. W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się chociażby, że do funkcji Shorts zawitają pierwsze reklamy.

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. Zainteresowany tematyką wideo w internecie oraz influencer marketingiem od blisko 10 lat.