TikTok zyskuje na popularności. Kim są jego użytkownicy? [RAPORT]

TikTok zyskuje na popularności. Kim są jego użytkownicy? [RAPORT]

Ostatni rok jeśli chodzi o nowe media społecznościowe bez dwóch zdań należał do TikToka. Od momentu pandemii koronawriusa i lockdownu, zainteresowanie aplikacją znacznie wrosło. Kto i w jaki sposób korzysta teraz z TikToka? Tego dowiadujemy się z trzeciej odsłony raportu agencji GetHero


Agencja GetHero przy współpracy z Uniwersytetem SWPS podzieliła się najnowszymi danymi dotyczącymi korzystania z TikToka przez jego użytkowników. W raporcie przeprowadzonym na próbie 2000 respondentów, którzy są użytkownikami aplikacji, dowiadujemy się między innymi, że blisko 90% ankietowanych korzysta z aplikacji przynajmniej raz dziennie, natomiast niemal co piąta osoba odpala TikToka - uwaga - powyżej 15 razy dziennie.

Odpowiedzi respondentów na pytanie "Ile razy dziennie korzystasz z aplikacji TikTok?". Źródło: GetHero


Co więcej, aż 43% respondentów stwierdziło, że obecnie korzysta z aplikacji częściej niż kiedyś.

Źródło: GetHero


Ciekawe dane prezentuje także czas, od jakiego ankietowani korzystają z aplikacji. Z nich dowiadujemy się, że dłużej w posiadaniu aplikacji są osoby młodsze w porównaniu do starszych oraz częściej są to kobiety niż mężczyźni. Zupełnie odwrotnie wygląda to w przypadku osób, które od niedawna są w posiadaniu TikToka. Możemy zatem wnioskować, że wkrótce statystyki ogólne dotyczące płci oraz wieku osób korzystających z aplikacji, nie będą już tak skrajne, a usługa będzie szerzej znana także wśród osób starszych, z którymi jeszcze nie tak dawno aplikacja na pewno się nie kojarzyła.
Respondenci starsi prezentują bardziej umiarkowany typ użytkownika. Choć także korzystają z aplikacji regularnie, to jednak skłaniają się w stronę mniejszej liczby odwiedzin. Taka obserwacja może wskazywać na to, że w przypadku starszych użytkowników TikTok jest medium wykorzystywanym w bardziej określonych sytuacjach. Starszy użytkownik nie czuje potrzeby korzystania z aplikacji 24/7 – włącza ją wtedy, kiedy ma na to czas oraz wyraźną ochotę.

Trzeba przyznać, że duże wrażenie robi też czas spędzany przez użytkowników. Blisko co trzeci z respondentów stwierdził, że korzysta z TikToka powyżej 2 godzin dziennie, natomiast ponad 3/4 ankietowanych korzysta z aplikacji powyżej 30 minut dziennie.
Pokazuje to, jak łatwo przychodzi TikTokowi „wciągnięcie” użytkownika w aplikację. Oderwanie się od filmików, które prezentowane są nam zaraz po jej włączeniu, nie jest łatwe. Ponadto atrakcyjnemu contentowi towarzyszy interfejs zaprojektowany w taki sposób, by dostęp do rozrywki był prosty i intuicyjny. Całością zaś steruje algorytm, który doskonale dopasowuje się do gustów użytkownika.

W jakich okolicznościach użytkownicy korzystają z usługi? Oprócz korzystania niezależnie od okoliczności, użytkownicy - a szczególnie ich starsza część - korzysta z TikToka przed snem.

Odpowiedzi respondentów na pytanie "Kiedy najczęściej korzystasz z TikToka? Młodsi vs. starsi". Źródło: GetHero


W dalszych częściach raportu dowiadujemy się między innymi tego, co oglądają użytkownicy korzystając z aplikacji. Okazuje się, że najczęściej jest to zakładka "Dla Ciebie", a w dalszej kolejności "Obserwowani", "POV" oraz to, co związanie jest z ich zainteresowaniami. Ostatecznie prezentowane są także wyniki dotyczące postrzegania TikToka wśród respondentów. Wnioski mówią jasno, że oceniają oni aplikację pozytywnie a sam TikTok kojarzy im się z atmosferą kreatywną, luźną, a także w nieco mniejszym stopniu przyjazną, tolerancyjną , przyjemną i zabawną.

Autorzy raportu zwracają także uwagę że można powiedzieć, że mamy do czynienia z nową generacją - generacją T, której cechami wspólnymi są TikTok, technologia oraz twórczość. Zarówno młodszych jak i starszych użytkowników TikToka oprócz tego łączy tendencja do częstego korzystania z aplikacji, częstotliwość publikowania własnych nagrań, trendy w konsumpcji treści, rozrywkowy kontekst użytkowania oraz sympatia do aplikacji.

Z całym raportem zapoznacie się wypełniając formularz na tej stronie.

Metodologia badania: Do przeprowadzenia badania posłużyła metoda ilościowa, w postaci kwestionariusza dystrybuowanego online. Został on zbudowany przy użyciu pytań zamkniętych i otwartych oraz skal. Dystrybucja kwestionariusza odbywała się w okresie od 16.12.2020 roku do 13.02.2021 roku. Analiza odpowiedzi przeprowadzona została na losowej próbie 2000 respondentów korzystających z aplikacji TikTok. Przy doborze próby zastosowano kryterium wiekowe w postaci pełnoletności.

Źródło: GetHero

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. Zainteresowany tematyką wideo w internecie oraz influencer marketingiem od blisko 10 lat.