Sztuczna inteligencja od Google w 4 godziny pokonała mistrzowski program szachowy

Sztuczna inteligencja od Google w 4 godziny pokonała mistrzowski program szachowy

Sztuczna inteligencja potrafi zadziwiać, a jej nieustanny rozwój udowadnia tylko, że na przestrzeni kilku następnych lat zaskakiwać będzie zapewne jeszcze niejednokrotnie. Tytułowa sytuacja tylko to potwierdza.


Firma DeepMind (należąca do Google) jakiś czas temu stworzyła nowy system, który po zaledwie czterech godzinach treningu stał się cybermistrzem szachowym.

Cztery godziny - tyle czasu wystarczyło SI od Google aby zostać szachowym mistrzem


Wspomniana wyżej firma znana jest przede wszystkim z kreowania bardzo skomplikowanych systemów komputerowych, które są w stanie pokonać mistrzów świata grając z nimi w trudne gry strategiczne. Przykładem może być projekt AlphaGo z 2016 roku - sztuczna inteligencja okazała się być lepsza od najlepszego gracza Go (starochińska gra planszowa) wywalczając kilkukrotnie zwycięstwo. Tym razem DeepMind postawiło na szachy.

Zarówno Go, jak i szachy (w przeciwieństwie do wielu z problemów komputerowych) nie mają klarownego rozwiązania. Z każdym ruchem możliwość kombinacji ruszenia pionkiem wzrasta do bardzo dużych ilości. Ich analiza może stanowić ogromne wyzwanie nawet dla mistrza świata - dla sztucznej inteligencji to pestka.

Trudno przewidzieć jak rozwinie się sztuczna inteligencja za kilka lat


Najbardziej interesujące jest w tej kwestii fakt, że DeepMind przekazało stworzonemu systemowi tylko i wyłącznie reguły gry - sztuczna inteligencja opanowała resztę stosując wszystkie możliwości algorytmu. Po takim czterogodzinnym treningu, AlphaZero został postawiony przed swoim przeciwnikiem - programem Stockfish 8, który do tej pory uważany był za mistrza wśród wszystkich dostępnych silników szachowych. Rozegrane zostało 100 potyczek - wszystkie z nich zakończyły się zwycięstwem SI od Google lub remisem.

Pozostaje tylko oczekiwać na kolejne sukcesy w kwestii rozwoju sztucznej inteligencji.

Piotr Malinowski

Student dziennikarstwa, zapalony fan gier studia Piranha Bytes. W wolnym czasie zajmuje się tworzeniem projektów na YouTube, nauką języków oraz rozwijaniem swojej pisarskiej pasji. Dla „APYnews.pl” pisze od marca 2016 r.