Ruszyła kampania przeciwko algorytmom YouTube

Ruszyła kampania przeciwko algorytmom YouTube

Można snuć teorie na temat szczegółów działania systemu rekomendacji na YouTube, lecz umówmy się - nikt z nas nie wie dokładnie co dzieje się "po drugiej stronie". Z tego też powodu powstał hasztag #YouTubeRegrets.


Stoi za nim organizacja Mozilla, która postanowiła zebrać w jedno miejsce historie osób mających do czynienia z dziwnym zachowaniem się algorytmów tytułowej platformy. O co w ogóle ten cały szum?

Chodzi o to, że od pewnego czasu użytkownikom na stronie głównej wyświetlają się skrajnie kontrowersyjne materiały często niezgodne z regulaminem samego portalu. Mowa tu przede wszystkim o przeróżnych propagandowych klipach lub filmach budzących negatywne odczucia (depresyjne produkcje itd.).

Źródło: Mozilla


Okej, być może wszystko nie brzmi zbyt strasznie, ale do tego wszystkiego należy dołożyć jeszcze jedną cegiełkę. Jest nią... tajemnica. Bo to słowo jak żadne inne pasuje do systemu rekomendacji YouTube.

Algorytmy owiane są nierozwiązaną zagadką i nie wygląda na to, że szarzy użytkownicy kiedyś ją rozwiążą. Dlatego Mozilla chce zawalczyć o przejrzystość systemu rekomendacji i możliwość wglądu naukowcom w jego "głębsze warstwy". Jak twierdzi organizacja - dopiero wtedy będzie można uwierzyć koncernowi w postaci Google.

Źrodło: Mozilla

avatar

Piotr Malinowski

Student dziennikarstwa, zapalony fan gier studia Piranha Bytes. W wolnym czasie zajmuje się tworzeniem projektów na YouTube, nauką języków oraz rozwijaniem swojej pisarskiej pasji. Dla „APYnews.pl” pisze od marca 2016 r.