Podróż przez legendy - Gothic

Podróż przez legendy - Gothic

Nie ma chyba na świecie osoby, która nie czułaby sentymentu do jakiejkolwiek rzeczy. Nieważne, czy chodzi o przedmiot, film, komiks, serial, książkę bądź cokolwiek innego. Najważniejsze jest samo uczucie, które towarzyszy nam przez następne lata. Jest ono bardzo ciekawe i tajemnicze, bo z jednej strony wspominamy to coś i sięgamy pamięcią do chwil młodości, lecz druga strona medalu skrywa pragnienie powrotu do tych czasów i budzi w nas żal, że jednak tak się nie da. Pragniemy właśnie w tym nowym cyklu zawędrować wraz z Wami, drodzy czytelnicy, do świata gier komputerowych, przy których spędzamy dużo czasu zwyczajnie w nie grając lub oglądając ulubionych twórców na YouTube. Zapraszamy do lektury.


Pierwszy artykuł chcielibyśmy rozpocząć od serii niemieckiego pochodzenia, na którą pomysł zrodził się już w 1995 r. Czwórka przyjaciół z Essen podjęła próbę stworzenia czegoś nowatorskiego. Udało się to dopiero w 2001 r., kiedy światło dzienne ujrzała pierwsza część przygód bezimiennego bohatera. Gothic, bo o nim mowa podbił serca wielu graczy w Europie, a nasz kraj zalicza się do jednego z największych reprezentantów społeczności tejże gry.



1. Fabuła


Warto zacząć od tego, czego najbardziej oczekujemy od gier, czyli dobrze opowiedzianej historii. Gothic był jak na tamte czasy czymś przełomowym, gdyż oferował dosyć liniową fabułę, lecz rozbudowaną o poboczne, nieobowiązkowe wątki, dając tym samym graczowi poczucie tego, że decyzja przez niego decyzja ma jakiś wpływ na to, jak potoczą się dalsze losy. W produkcji od naszych zachodnich sąsiadów mamy do czynienia z czymś, co do tej pory stanowi wyjątek jeśli chodzi o gry RPG. Dostaliśmy do dyspozycji bezimiennego bohatera, który został wrzucony do Górniczej Doliny na wyspie Khorinis. Owa Dolina otoczona była magiczną barierą utworzoną przez trzynastu magów, którzy popełniając błąd uwięzili wszystkich mieszkańców Kolonii Karnej. Zaskakujące jest, że nie mamy pojęcia kim jest nasza postać. Popełniła jakiś występek i wylądowała tam, gdzie wszyscy bandyci, nic więcej. Tak zaczęła się przygoda, która zatrzymując się w 2006 r. ustanowiła Bezimiennego wybrańcem trzech bogów - Innosa, Beliara oraz Adanosa. Prosty klasyk, od zera do bohatera, jednak użyty intuicyjnie i wręcz wzorowo.



2. Klimat


Wiele osób chwali Gothica za niesamowity klimat, który jest odczuwalny od pierwszych chwil rozgrywki. Ponury, poważny i pełen przemocy świat odbiera chęć życia większości zamieszkujących go istot, lecz wiara w ocalenie i wyzwolenie nadaje koloru i pobudza ich oraz nas graczy do tego, aby dążyć do uratowania setek ludzi i spędzić jeszcze jedną godzinę. Miejsce, gdzie toczy się akcja jest zamkniętym terytorium, lecz również to jest pewien aspekt, dzięki któremu czujemy się jak u siebie. Znamy występujące tam postacie na wylot, wsiąkamy w rozgrywkę całkowicie i jesteśmy tam obecni. Poczucie, że mamy wpływ na akcję i nie odczuwamy zmęczenia podczas sesji to oznaka, że produkt został doskonale przemyślany i wykonany, a grafika nie odgrywa wtedy najmniejszej roli.                                                                                                   



3. Muzyka


Stworzony przez Kaia Rosenkranza soundtrack to istny majstersztyk. Bynajmniej jeśli w dwóch pierwszych częściach był wykonany znakomicie i pozwalał na odczucie tego mrocznego i ponurego klimatu to dopiero trzecia część była czymś jeszcze bardziej doskonałym. Wspaniale napisana i zagrana przyprawiała o dreszcze niejednego użytkownika. Do dzisiaj w zestawieniach najlepszej muzyki z gier zdobywa wysokie miejsca i pozwala na powrót do tych chwil spędzonych przy Gothicu i przypomnienie sobie pierwszych momentów gry jakie mieliśmy okazję z nią spędzić.                                                                                         



 4. YouTuberzy i Gothic


Na początku przedstawiamy Wam Roja i jego serię "Sentymentalnie przez gry" gdzie już początkowy odcinek poświęcił tej produkcji. Jak możemy uslyszeć w materiale, jest to dla niego klasyka i pewien wyznacznik jakości gatunku gier cRPG.




Znakomitymi materiały o tej produkcji może poszczycić się także Dark Archon z kanały arhn.eu, który w swojej serii "w pigułce" przedstawia dokładnie to, jak seria Gothic się kształtowała i co wpłynęło na to, że wygląda tak, jak obecnie ją widzimy.




Ciekawym pomysłem było również udokumentowanie piętnastu lat historii serii przez pewną rzeszę zapaleńców z kanału Magic Studio z okazji 15 jubileuszu Gothica.




Na YouTubie możemy zobaczyć także mnóstwo serii, w których twórcy przechodzą krok po kroku produkcję Piranha Bytes. W zeszłym roku tego wyzwania podjął się Gimper, przechodząc pierwszą część.




Rozwijając tę serię liczymy na Was, czytelników, gdyż to od Was zależy jaka produkcja będzie opisana w przyszłym materiale. Także czekamy na Wasze propozycje i chętnie zajmiemy się tytułami, w które to Wy zagrywaliście się w dzieciństwie!


Co sądzicie o Gothicu? Jest to dla Was klasyka, czy może mieliście jakieś inne tytuły, które spodobały się Wam bardziej? Piszcie!


Piotr Malinowski

Zapalony fan gier studia Piranha Bytes. Dla „APYnews.pl” pisze od marca 2016 r. W wolnym czasie zajmuje się tworzeniem projektów na YouTube oraz rozwijaniem swojej pisarskiej pasji.

Nowe ikony rang w Counter-Strike: Global Offensive!

Zobacz co działo się na Golden Joystick Awards 2017!

Disney ogłasza zamknięcie serwerów gry Marvel Heroes!

StarCraft 2 już dostępny za darmo!

Izak z nową serią na kanale!

Darmowy tryb multiplayer na konsolach Sony!