Meta planuje zmianę sposobu przeglądania na Facebooku na wzór TikToka

Facebook już wkrótce może znacząco się zmienić. Okazuje się, że firma Meta planuje opracować zupełnie nowy system rekomendacji, który nie będzie skupiał się na postach od znajomych, ale na popularnych i trendujących treściach dopasowanych do preferencji użytkownika. 


Nie da się ukryć, że Facebook to platforma nie ciesząca się już tak dużym zainteresowaniem jak kiedyś. Sporo uwagi przez ostatnie lata przyciągnął TikTok, który stał się jedną z najpopularniejszych usług społecznościowych na świecie. Nic więc dziwnego, iż konkurencja chce kopiować od niej poszczególne funkcje i rozwiązania.

Redakcja portalu The Verge dotarła do wewnętrznej notki firmy Meta napisanej przez Toma Alisona, osobę odpowiedzialną za mobilną aplikację Facebooka. Okazuje się, że koncern planuje w przyszłości udostępnić zupełnie nowy silnik rekomendacji treści. Tym samym nastąpiłby koniec Facebooka takiego, jakiego znaliśmy do tej pory.

Pracownicy powoli zdają sobie bowiem sprawę, że ludzi coraz mniej już interesują posty udostępniane przez rodzinę i znajomych. Bardziej atrakcyjne stają się bardziej niecodzienne treści oraz takie zdobywające popularność. To właśnie takie rekomendacje ma wkrótce podsuwać Facebook.

Tym samym mielibyśmy do czynienia z próbą bezpośredniego skopiowania TikToka - i choć Tom nie wymienia w notce ani razu nazwy tej platformy, to wskazuje na m.in. Reels z Instagrama, gdzie mamy do czynienia z podobnym mechanizmem:
Zauważamy, że ludzie chcą się łączyć poprzez treści. Dlatego w dużej mierze staramy się dostarczać użytkownikom Facebooka najlepsze treści, które będą odpowiadać ich zainteresowaniom, a następnie ułatwiać im dzielenie się nimi, dyskutowanie o nich i nawiązywanie kontaktów z innymi osobami w sieci.

Możemy więc spodziewać się, że już niedługo Facebook przestanie być usługą do dzielenia się przeróżnymi sytuacjami z naszymi znajomymi. Zacznie być natomiast platformą do rozwijania zainteresowań, dyskutowania o nich z innymi osobami oraz bycia na bieżąco z trendami.

Czy to słuszna droga? Na ten moment trudno to ocenić - ale nawet część pracowników firmy Meta niekoniecznie widzi w tym sens. Czas pokaże.

Korzystacie jeszcze z Facebooka? Dajcie znać w komentarzach!


avatar

Piotr Malinowski

Student dziennikarstwa, zapalony fan gier studia Piranha Bytes. W wolnym czasie zajmuje się tworzeniem projektów na YouTube, nauką języków oraz rozwijaniem swojej pisarskiej pasji. Dla „APYnews.pl” pisze od marca 2016 r.