Influencerzy coraz chętniej oznaczają reklamy. Oto statystyki

Influencerzy coraz chętniej oznaczają reklamy. Oto statystyki

Osoby publikujące treści w sieci zaczęły coraz częściej oznaczać materiały sponsorowane. Wszystko to po interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który niedawna podjął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.


Nieoznaczone treści sponsorowane przede wszystkim pogarszają wizerunek influencerów oraz zaniżają ich wiarygodność. Odbiorcom bardzo zależy bowiem na przejrzystości i szczerości osób, które oglądają w sieci. Właśnie tym aspektem zajął się UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął we wrześniu postępowanie wyjaśniające, którego celem jest przebadanie poprawności wskazywania reklam i postów sponsorowanych. Teraz pod lupą znajdują się najwięksi twórców oraz agencje. Ma to swój pozytywny skutek.

Influencerzy wręcz szturmem rzucili się na oznaczanie współprac i filmów o charakterze handlowym. Raport firmy Brand24 wykazał, że interakcja z treściami komercyjnymi wzrosła o 155,2% w stosunku do poprzedniego miesiąca. Ma to być skutek decyzji UOKiK.



Taką tezę wysuwa Jarosław Roszkowski, dyrektor działu analiz w Brand24:
Celem analizy było wychwycenie dynamiki zmian w zachowaniach influncerów po ogłoszeniu postępowania wyjaśniającego przez UOKiK. Dane jednocznacznie pokazują, że działanie Urzędu w krótkim czasie realnie przełożyło się na kształtowanie zachowań twórców internetowych. Docelowo chodzi o wiarygodność influencerów i branży influencer marketingu.

Największy wzrost liczby oznaczeń dostrzeżono na TikToku (328 procent) oraz Instagramie (82 procent). Najmniejszy z kolei na YouTube, bo jedynie o 12 procent. Najczęściej influencerzy informują o reklamie poprzez użycie hasztagów #reklama bądź #współpraca.

Oczywiście miejmy nadzieję, że internetowi twórcy nie przestaną nagle oznaczać filmów, gdy postępowanie UOKiK się zakończy.

Często widzicie nieoznaczone treści sponsorowane? Dajcie znać w komentarzach!


avatar

Piotr Malinowski

Student dziennikarstwa, zapalony fan gier studia Piranha Bytes. W wolnym czasie zajmuje się tworzeniem projektów na YouTube, nauką języków oraz rozwijaniem swojej pisarskiej pasji. Dla „APYnews.pl” pisze od marca 2016 r.