Jest szansa na odświeżoną wersję Diablo I!

Jest szansa na odświeżoną wersję Diablo I!

Nikomu nie trzeba przedstawiać tej, ikonicznej już, serii gier wideo. Pierwsza odsłona zadebiutowała w 1996 roku i na dobre zmieniła pryzmat, przez jaki gracze spoglądają na tego typu produkcje. Dla wielu jest ona idealnym źródłem sentymentalnych wspomnień, a dla niektórych nadal żywym i grywalnym dziełem.


Znacząca część starszych fanów Zamieci z pewnością wiele by oddała za odświeżoną wersję pierwotnego Diablo. Być może kiedyś taki projekt powstanie (od momentu pojawienia się oferty pracy dotyczącej nowego tworu w tytułowym uniwersum żadnej możliwości nie można wykluczyć), lecz na razie trzeba polegać tylko i wyłącznie na umiejętnościach użytkowników. Te z kolei na pewno nie należą do najmniejszych.




Diablo I zadebiutowało w 1996 roku i szybko stało się wzorem gatunku.


Dwa lata po oficjalnej premierze Blizzard przekazał kod źródłowy Diablo I firmie Climax Studios. Zadanie, jakie stanęło przed jej pracownikami, polegało na wykreowaniu portu na konsolę PlayStation 1. Taka wersja oczywiście ujrzała światło dzienne, lecz nie obyło się bez wpadki o dalekosiężnych konsekwencjach. W obiegu znalazła się bowiem wersja beta gry posiadająca pliki debugujące, które w finalnym produkcie nie miały prawa bytu.

Dodatkowo warto wspomnieć o wersji na PC, gdzie na płycie CD istniał plik diabdat.mpq, w którym ukryta była wersja debugowa - za jej pomocą można było dokopać się do narzędzi umożliwiających analizę kodu źródłowego produkcji.




Diablo I na PS1 pojawiło się kilka lat po oficjalnej premierze - nie obyło się bez wpadek.

Wszystkie te niedociągnięcia wykorzystał programista kryjący się za pseudonimem GalaXyHaXz, który za pomocą tzw. inżynierii odwrotnej uzyskał dostęp do kodu źródłowego pierwszego Diablo. Prace nad stworzeniem portu kosztowały go wiele wysiłku i czasu - wszystko zajęło mu około czterech miesięcy. Swoje dzieło umieścił na portalu GitHub - nazwał je Devilution.


Dla graczy takie wydarzenie oznacza przede wszystkim zwiększoną łatwość oraz szybkość w modyfikowaniu produkcji, a także listę treści, które zostały usunięte z Diablo na ostatniej prostej jego tworzenia. Oprócz tego w planach jest chociażby wsparcie dla nowych kart graficznych czy odnowienie interfejsu.




Przykładowa modyfikacja wykonana przez twórcę Devilution - paski życia potworów oraz odświeżony widok przedmiotów.


Niestety problem pojawia się w momencie, kiedy zastanowimy się nad kwestią prawną tego projektu. GalaXyHaXz może kontynuować projekt dla własnych celów itd., lecz udostępnianie tego typu dzieła i współpraca z większą ilością osób zapewne nie do końca jest legalne. Wiele razy bywało tak, że do takich ludzi odzywał się sam Blizzard z nakazem zaprzestania prac albo pewną formą ugody/współpracy. Czas pokaże, jak będzie w tym przypadku.

Piotr Malinowski

Student dziennikarstwa, zapalony fan gier studia Piranha Bytes. W wolnym czasie zajmuje się tworzeniem projektów na YouTube, nauką języków oraz rozwijaniem swojej pisarskiej pasji. Dla „APYnews.pl” pisze od marca 2016 r.