Facebook wprowadzi narzędzie do czyszczenia informacji o nas w serwisie

Facebook wprowadzi narzędzie do czyszczenia informacji o nas w serwisie

Na konferencji Morgan Stanley Technology dyrektor finansowy Facebooka, David Wehner zapowiedział wypuszczenie długo wyczekiwanego narzędzia pozwalającego na usuwanie historii z Facebooka. Według zapowiedzi, narzędzie zostanie wypuszczone jeszcze tego roku. Dzięki nowej funkcjonalności będziemy mogli usunąć wszystkie zebrane dane o nas z zewnętrznych aplikacji i stron internetowych.


Narzędzie do czyszczenia historii było już obiecywane w maju poprzedniego roku, jednak była to wtedy jedynie koncepcja mająca na celu odzyskać stracone zaufanie użytkowników. Wówczas CEO Mark Zuckerberg opisywał działanie narzędzia jako podobne do tych w przeglądarkach internetowych, próbując tym samym naprawić wizerunek firmy po głośnym wtedy skandalu wywołanym przez Cambridge Analityca odnośnie wycieku danych 50 mln użytkowników Facebooka.
W swojej przeglądarce internetowej, możesz w prosty sposób wyczyścić swoje pliki cookies i historię wyszukiwania. Wiele stron potrzebuje plików cookies, żeby funkcjonować, ale nadal powinieneś mieć możliwość wyczyścić historię kiedy tylko chcesz. Wdrażamy też wersję tego rozwiązania na Facebooku. Będzie to prosty sposób, żeby wyczyścić swoją historię przeglądania na Facebooku - wszystkiego w co kliknąłeś, odwiedziłeś, itd. Zaczynamy od czegoś o co wiele osób nas pytało: informacji, które widzimy na stronach internetowych i aplikacjach wykorzystujących reklamy i narzędzia analityczne Facebooka. - pisze Zuckerberg w notatce na swoim prywatnym profilu.

Nie jest to jeszcze do końca jasne jak to będzie wyglądać i jak takie narzędzie będzie działać, ale dzięki analitycznym i śledzącym narzędziom Facebooka, firma zbiera ogromną ilość informacji na temat tego co użytkownik robi na portalu, jak i poza nim. Tak więc opcja czyszczenia historii może mieć duży wpływ na zdolności Facebooka do kierowania odpowiednich reklam użytkownikom, jeśli wystarczająca liczba osób usunie zebrane informacji o ich aktywności online.
Wehner powiedział tak samo podczas konferencji. "Ogólnie rzecz biorąc, to wprowadzenie tej funkcjonalności utrudni nam możliwość kierowania reklam do odpowiednich grup użytkowników, tak jak mogliśmy robić to wcześniej."

Wiele zmian w sposobie uzyskiwania dostępu do danych osobowych przez aplikacje innych firm wprowadzono w zeszłym roku po aferze Cambridge Analytica. Narzędzie posunęłoby się o krok dalej, zapewniając użytkownikom większą przejrzystość wokół tego, co jest gromadzone na ich temat oraz tego, które strony i aplikacje mogą korzystać z ich danych.

Według BuzzFeed News, Facebook planuje rozpocząć testowanie tego narzędzia na wiosnę tego roku. W oświadczeniu opublikowanym w zeszłym tygodniu, Facebook poinformował, że chce mieć pewność, iż narzędzie będzie działać tak jak powinno dla wszystkich użytkowników portalu, przez co data wypuszczenia narzędzia jest nieco opóźniona.

avatar

Dominik Koralewski

Wiecznie nieuczesany miłośnik kawy. Poza YouTubem i gamingiem, pasjonata gry na rynku Forex.