Google Chrome nie pozwoli na blokowanie reklam?

Google Chrome nie pozwoli na blokowanie reklam?

Przed Chrome sporo zmian: ma zostać usprawniony silnik Chrominium, na którym działa przeglądarka. Celem tej zmiany jest poprawienie funkcjonowania przeglądarki oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Może się jednak okazać, że będzie to miało jeden skutek uboczny – zablokowane zostanie działanie zewnętrznych rozszerzeń, takich jak AdBlock.


Zmiany te zostały opisane w dokumencie Manifest V3, który został udostępniony pod koniec ubiegłego roku w Dokumentach Google. Dowiadujemy się z niego, że modyfikacje Chrominium mają dotyczyć między innymi interfejsu API – jest to element oprogramowania, który pozwala wtyczkom uzyskać dostęp do żądań, które wysyła strona do przeglądarki i blokować je w razie potrzeby. Google ma wprowadzić inny interfejs API, który spowoduje, że żądania od strony będą trafiać bezpośrednio do przeglądarki, a omijać wszelkie wtyczki i rozszerzenia.



Zmiany te mogą dotyczyć nie tylko użytkowników Chrome’a. Na Chrominium działa także Opera, a niedługo zacznie korzystać z niego także Microsoft Edge. Pamiętajmy jednak o tym, że Manifest V3 to dokument wciąż modyfikowany i nie wszystkie zmiany w nim opisane muszą zostać wprowadzone.

Wtyczka AdBlock istnieje od 2009 roku. Codziennie korzysta z niej co najmniej 40 milionów użytkowników, a na Chrome Web Store ma ponad 200 milionów pobrań. Oprogramowanie nie tyle filtruje pobraną treść, co wcale nie pobiera reklam, w związku z czym przyczynia się do zmniejszenia ruchu w sieci.

Emilia Wełna

Zawodowo zajmuję się redakcję i korektą, a hobbystycznie pisaniem. Fascynuje mnie nauka, a najwięcej czasu zajmuje granie w GTA i oglądanie "Przyjaciół" na okrągło.