Wywiad z Rojem z okazji 5-lecia jego kanału!

Właśnie dziś mija 5 lat, odkąd w serwisie YouTube swoją działalność rozpoczął ROJSON. Obecnie posiada on ponad 1 200 000 subskrypcji, 3092 filmy, serie z takich gier jak: Far Cry, Wiedźmin, Fallout, czy Life Is Strange oraz mnóstwo inicjatyw, których główny aspekt stanowią widzowie. Twórca zajmujący swoje zasłużone miejsce w czołówce polskiego YouTube zgodził się, specjalnie na tą okazję, udzielić nam obszernego wywiadu. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, jak powstał RichZone, dlaczego duet Rock&Rojo powrócił oraz w jaki sposób YouTube potrafi wpłynąć na charakter twórcy, to koniecznie się z nim zapoznajcie!


CZYTAJ RÓWNIEŻ: ROCK, ROJO I IZAK Z DUBBINGIEM W BATTLEFIELD 1!


 

APYnews: Właśnie obchodzisz pięciolecie swojego kanału. Przede wszystkim wielkie gratulacje i ogromny szacunek za ilość pracy włożonej w rozwój własnej twórczości. Niewiele osób, dla których YouTube stanowi większą część życia, jest tak kreatywnych, dokładnych w swoich działaniach, a przede wszystkim słownych, dotrzymujących obietnic danych swoim widzom. Czy ta skrupulatność wynika z Twojego charakteru, czy bardziej z odpowiedniej motywacji z zewnątrz?


ROJO: Po pierwsze dziękuję za moc ciepłych, pokrzepiających słów, bardzo to doceniam. Coś takiego działa bardzo motywująco. Bezdyskusyjnie mój charakter odgrywa tutaj niemałą rolę. Inna sprawa to taka, że jestem chodzącym wulkanem pomysłów, potrafiącym czerpać inspirację z przeróżnych źródeł.


Nawiązując do tego z pewnością ważnego wydarzenia w Twojej karierze, jesteśmy bardzo ciekawi, którą sytuację wspominasz najlepiej i jaki miała ona wpływ na Ciebie, jako internetowego twórcę? W ciągu tych pięciu lat było ich na pewno wiele, ale może któraś z nich szczególnie zapadła Ci w pamięć?


Zdaję sobie sprawę, że tym, co teraz napiszę specjalnie nikogo nie zdziwię, ale były to bezdyskusyjnie narodziny mojej córki. Z sytuacji „bardziej zawodowych” to z pewnością spotkanie z Brianem Fargo, odbiór przycisku za milion subskrypcji czy pierwszy PZR.




764px × 382px (21) Po lewej: spotkanie Roja z Brianem Fargo w USA. Po prawej: Odbiór przycisku za milion subskrypcji w trakcie Rich Tour.

Inicjatywa stworzenia Rich Zone z pewnością zmieniła wiele na Twoim kanale, a jednak niewiele aktualnie o niej słychać. Czy mógłbyś opowiedzieć historię tego pomysłu oraz dlaczego akurat taka grupa osób znalazła się w jej składzie?


Różnorodność contentowo-osobowościowa zainicjowana w celu integracji grupy gamingowych zapaleńców o różnych targetach. Wiele się od siebie nauczyliśmy, jednak systematyczne kontynuowanie współpracy to sprawa niełatwa. Biorąc pod uwagę ilość prywatnych spraw, łatwiej organizować się w duety niż mobilizować sześć osób pod kątem wspólnej nagrywki. Najpiękniejszym owocem RZ jest moja przyjaźń i współpraca z Izakiem, z którym łączy mnie najwięcej.


Posiadasz na swoim koncie wiele projektów, w których dużą rolę odgrywają Twoi widzowie i to właśnie od ich aktywności zależy powodzenie całej koncepcji. Są to m.in. seria RojoFanGames, Charytatywna Tarcza Roja, czy słynne już PZR. Wiemy jednak, że na tym nie kończy się Twoja współpraca z nimi, czego przykładem może być niedawne stworzenie przez widza grafiki, która aktualnie stanowi miniaturkę Twojego kanału na YouTube oraz zdjęcie profilowe na fanpage'u na Facebooku. W jaki jeszcze sposób oglądające Cię osoby przyczyniły się do zmian lub nowych pomysłów wprowadzanych na Twój kanał i co mogą zrobić teraz, by być faktyczną jego częścią, a nawet współtwórcami?


Nazywam to kreatywną symbiozą na linii widz-twórca. Oni tworzą – ja doceniam i promuję. Jedno twórczo napędza drugie. W wielu aspektach moi odbiorcy to współtwórcy kanału. Z tego powodu często porównuję ich do rodziny, istotnej części kanału. Gdyby nie oni, nie byłoby mnie. Nie można o tym zapominać. Widza trzeba szanować i basta.


Zostając na chwilę przy Twojej integracyjnej inicjatywie - Paintball z Rojem, niebawem odbędzie się XXIX edycja tego wydarzenia. Na imprezę wpada coraz więcej znanych osób jak np. Jerzy Janowicz, którego miałeś okazję poznać. Do czego zamierzasz dążyć z tym projektem?


Do tego by dalej spełniał swoją funkcję bycia sportową inicjatywą integracyjną na prawach rodzinnego pikniku gdzie dochodzi do najlepszej formy komunikacji z uczestnikami, czyli relacji face-to-face. A wszystko to w atmosferze zdrowej rywalizacji, wspólnej zabawy i jakby grania w gry „na żywo” :)




Odbiorcy przedstawianego przez Ciebie contentu wywołują ostatnio spore poruszenie na grupie Tarczowników Roja. Zaczęło pojawiać się tam mnóstwo przeróbek zdjęć, remixów, itp. Dlaczego nagle nastąpiła taka zmiana? Czy była to Twoja zamierzona akcja, czy raczej nieplanowana fala twórczości ze strony fanów?


Nietuzinkowa twórczość moich ludzi nie dziwi mnie kompletnie. Na przestrzeni lat wyrobiliśmy sobie wspólne poczucie humoru, które nierzadko owocuje genialnymi pracami. Zawsze miałem swoich widzów za najbardziej kreatywne bestie w świecie (mapy, gry, przeróbki, remixy czy fanmail). Wartym odnotowania jest fakt, iż od roku mocno pracuję nad wyglądem i charakterem grupy. Staram się ją wyróżnić poprzez bezpośredni kontakt z jej członkami. Wiele rzeczy pojawia się tylko tam. W utrzymaniu porządku i dbaniu o kulturę bardzo pomagają mi jej nieocenieni administratorzy.


Wracając do aktualności na Twoim kanale, chcielibyśmy poznać Twoje zdanie dotyczące powrotu długo wyczekiwanego duetu Rock&Rojo. Dla wszystkich było to bardzo przyjemne, aczkolwiek zaskakujące wydarzenie po ostatnich miesiącach kolaboracji z Izakiem. Dlaczego doszło do tego akurat teraz i czym spowodowana była dłuższa nieobecność na YouTube Waszych wspólnych materiałów?


Nie nazwałbym tego WIELKIM powrotem. Na przestrzeni ostatnich miesięcy pojawiały się wspólne vlogi czy nagrywki z gry Overwatch. Fakt, nie było tego wiele, jest to podyktowane tym, iż Rock zaczął nagrywać bardzo dużo ze swoją ekipą a ja z RichZone, z czego najmocniej wyodrębniły się materiały z Izakiem. Potrzebowaliśmy z Rockiem po prostu idealnej gry pod nasz duet. Tutaj z pomocą przybył Battlefield 1. Nie oznacza to jednak, że był między nami jakiś otwarty konflikt, bardziej ochłodzenie stosunków podyktowane w/w sytuacjami. Wychodzę z założenia, że po co ludzie mają mieć jeden duet jak mogą mieć dwa:)




Wznowienie działalności Rock&Rojo wydaje się jednak być dopiero początkiem. Czy masz zamiar wprowadzić na swój kanał coś zupełnie nowego lub wrócić do czegoś, z czego kiedyś zrezygnowałeś?


Chwilowo nie. Posiadam chyba najbardziej różnorodny kanał w serwisie YouTube, więc mam z czego wybierać:)


Jako internetowy twórca z wieloletnim stażem byłeś zapraszany na cały szereg wydarzeń kulturalnych, związanych z Twoją pracą. Czy jesteś w stanie stwierdzić, który z eventów, które odwiedziłeś był najlepszy i pod jakimi względami?


Bardzo trudne pytanie. Była tego masa. Pod kątem atrakcyjności realizacji chyba Overwatch-All-Stars, zaś pod kątem klimatu – wizyta w siedzibie Blizzarda w LA, co dało mi szansę odwiedzić wspomnianego Briana Fargo w tym samym mieście.


Posiadasz niemało zainteresowań, co widać po ciekawym i różnorodnym contencie, który można znaleźć na kanale. Nurtuje nas, czy jest jeszcze jakaś pasja, o której nie wiemy i nie można doszukać się jej nawet w archiwach Twojej twórczości?


Chyba nie. Zawsze chciałem zarażać (proponować nie przymuszać czy na siłę przekonywać) innych swoimi pasjami. Myślę, że przedstawiłem je wszystkie. Gry, paintball, sztuka, muzyka i film.


Zostańmy jeszcze chwilę w sferze mentalnej. Znasz YouTube tak naprawdę od podszewki. Początki nie były łatwe i kilka Twoich pomysłów nie spotkało się z dobrym odbiorem widzów, przez co musiałeś je porzucić. Wydajesz się jednak doskonale radzić z wszelkiego rodzaju hejtami, czy próbami wywołania konfliktów. Przechodziłeś zarówno szybki wzrost, jak i szybki spadek oglądalności Twoich filmów. Można powiedzieć, że wiele pozytywnych i negatywnych aspektów kariery masz już za sobą. Biorąc pod uwagę te wszystkie przeżycia, chcielibyśmy spytać, co zmienił w Tobie YouTube i czy jakkolwiek wpłynął na Twój dotychczasowy charakter?


Bezdyskusyjnie nauczył pokory, wyciągania wniosków z błędów innych oraz uświadomił moc wpływu. Jedno jest pewne – jeśli coś zmienił, to tylko na lepsze. Z kolei jeśli chodzi o spadki, to w wielu przypadkach jestem ofiarą skopanych systemów powiadamiających widzów o nowych filmach. Inna sprawa to taka, że gówniany, niewymagający specjalnego pomyślunku czy zaangażowania content sprzedaje się lepiej. Nie mam o to bólu dupy, jednak szkoda, że niszczy to wizerunek YouTube’a jako całości, przez co często jest on odbierany jako jedno wielkie rakowisko. Jest to bardzo niesprawiedliwe i krzywdzące. W szczególności w odniesieniu do twórców, którzy w jeden film wkładają dużo serca i poświęcają na niego wiele czasu.


Przeprowadziłeś sporo wywiadów, w których przedstawiałeś swoje podejście do wszelkiego rodzaju nowinek technologicznych oraz mocy przekazu, którą ma YouTube. Opierając się na Twoich wypowiedziach, jesteśmy ciekawi, czy według Ciebie ten serwis ma szansę, w niedalekiej przyszłości, zastąpić tradycyjne media?


Myślę, że w dużej mierze i pod wieloma aspektami już dawno to zrobił. Stare media się pocą. To widać, słychać i czuć.


Na sam koniec - na pewno wszyscy chcą się dowiedzieć, jak jeden z największych polskich internetowych twórców będzie obchodził pięciolecie istnienia swojego kanału?


Nawalę się….tzn. przepraszam, wróć. Z rodziną przy gorącej herbacie racząc swe podniebienia kawałkiem jubileuszowego tortu i machając widzom w podzięce do ekranu :)


Dziękujemy za poświęcony czas i życzymy kolejnych sukcesów na YouTube! :)


Przyjemność po mojej stronie, pozdrawiam.


Zapraszamy do obejrzenia specjalnego odcinka Roja z okazji 5-lecia kanału!




QUIZ O ROJSONIE. Jak dobrze znasz Patryka Rojewskiego?


Jeszcze raz, wielkie gratulacje Patryk! Czekamy na drugi milion subskrypcji... Serdeczna Tarcza!


 

Wywiad opracowała: Joanna Kowalska


 

Kuba Chudziak

Współzałożyciel portalu APYnews. YouTube ogląda od 2009 roku. Interesuje się tematyką wideo w Internecie. Przy okazji publikacji wpisów, zajmuje się grafiką komputerową.